sunnuntai 5. tammikuuta 2025

S Perisynti on totta

[...] Teologi Reinhold Niebuhrin mukaan ”perisynti on ainoa empiirisesti todennettavissa oleva kristillisen opin osa”.[...]

[Näin oli lausuttu Vartija-sivustolla 12.1.2024 julkaistussa Markus Kantolan kirjoittamassa artikkelissa Tiedon rajat ja holokausti, joka on Jonathan Freedlandin kirjan Pako Auschwitzista, joka kertoo Auschwitzin keskitysleiriltä paenneen Rudolf Vrban tarinan, esittely.]

[Olen aina pitänyt Sokratesta idioottina sen vuoksi, että tämä oli uskonut tiedon hyveestä johtavan hyveelliseen elämään.]

[PS. Olen sitä mieltä, että vaikka Jumala olisi vain kuvitteellinen, niin perisynti on silti totta eräässä mielessä. Mutta silti en usko, että yksilöt olisivat jotenkin osallisia ennen heitä eläneiden ihmisten synteihin.]

3 kommenttia:

  1. Jos tieto oikeanlaisesta elämästä riittäisi, ei kukaan söisi roskaruokaa, joisi alkoholia tai tupakoisi.
    Mutta onko karman laki perisyntiä, kun siinä edellisen elämän pahat teot periytyvät uuteen elämään rangaistaviksi?

    VastaaPoista
  2. Ootko tosissas? Varmastiko? Voisitko kertoa esimerkkejä, mitä syntejä olet tas tänään tehnyt, ihan vaan geneettisesti? Varmasti mikään ei uskovaisten mukaan voi olla helpompaa kuin moraalittomuus. Jokainen uskovainen on siis varmasti syyllistynyt seitsemään kuoleman syntiin, vai olisiko sittenkin aika jättää uskovaisten ja kommunistien lorut ihan sikseen, ja olla vaan aikuinen. Miten ihminen voi olla aikuinen uskoessaan olevansa moraaliton? Toisaalta, koska uskovaiset kiistävät, että moraalittomuus ei ole perinnöllistä, niin onhan se idioottimaista, että minä kin sorruin täysin idioottimaiseen keskusteluun, johon yksikään uskovainen ei pysty vastamaan järjellisesti, ikinä.

    VastaaPoista
  3. Itse uskon ihmisen olevan lajina moraalisesti epätäydellinen, mutta en kuitenkaan usko, että "oikein" ja "väärin" ovat osoitettavissa sellaisiksi minkäänlaisilla objektiivisilla kriteereillä. Eettiset väittämät ovat vain mielipiteitä. Vaikka luulisi, että ihmisillä olisi myös jonkinlainen perusta moraalille DNA:ssaan. Silti eri aikoina ja eri yhteiskunnissa ovat käsitykset siitä, mikä on oikein ja mikä väärin eronneet toisistaan helkutin paljon. Ja lisäksi kunkin yhteiskunnan sisällä monet yksilöt ovat näistä kysymyksistä vielä keskenään erimielisiä.

    VastaaPoista