tiistai 19. heinäkuuta 2022

S Presidenttivaltaisuus demokratiassa

Valtiojohdon arvosteltu kaksipäinen johtamismalli on osoittanut vahvuutensa. Se toimi hyvin juuri siinä tilanteessa, jota varten se oli kirjoitettu. Se ei välttämättä tarkoita, että malli olisi ikuinen.

Tärkeä syy presidentin ulkopoliittisen aseman säilyttämiseen oli erityissuhteen ylläpitäminen Venäjän presidentin kanssa. Ne välit ovat toistaiseksi poikki. Nato-pöydässä istuu lähinnä pääministereitä. Se voi olla luonteva suunta Suomellekin. 

[Näin oli lausuttu Helsingin sanomat -lehdessä 15.5.2022 julkaistussa saska Saarikosken kirjoittamassa pääkirjoituksessa Kaksipäinen johto vie yksimielistä kansaa Natoon.]

[Vaikka luonnollisen viiteryhmäni jäsenistä suuri osa kannattanee tasavallan presidentin laajoja valtaoikeuksia, en voi itse kuitenkaan kannattaa niitä. Nimittäin presidenttivaltaisuus merkitsee sitä, että erityisesti presidentin tulee yhteiskunnan kannalta olla nk. hyvä tyyppi. Mutta jos hän ei sitä ole, niin häntä ei saa kammettua virastaan pois kesken virkakauden. Sen sijaan pääministerin tarvittaessa saa.]

[Asiaan liittyen, voit niin halutessasi käydä lukemassa blogimerkintäni Demokratian seitsemän etua diktatuuriin verrattuna.]

6 kommenttia:

  1. Toisaalta jos NATO-prosessimme olisi ollut bileprinsessa Manna Sariinin ja tyttökavereidensa eikä reservin kapteeni Sauli Väinämön johtama, saisimme jo alkaa katsella suojaa Ryssän ohjuksilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi näin olla. Toisaalta poliittinen peli olisi Suomessa jollakin lailla erilaista, jos tasavallan presidentti olisi ilman poliittista valtaa.

      Poista
    2. Mihin presidenttiä silloin tarvittaisiin?
      Eikö olisi sama tai parempi pyytää Saksasta kuninkaaksi Donatus von Hessen ja tehdä hänestä valtaa vailla oleva valtionpäämies-keulakuva;
      presidentin valtuudet siirrettäisiin hallitukselle.

      Suomen semipresidentiaalinen järjestelmä, jossa alunperin presidentti päätti ulkopolitiikasta sisäpolitiikan kuuluessa hallitukselle perustettiin mielessä mm. NATO-prosessimme kaltainen tilanne:

      sisäpolitiikassa voidaan jaappasta ja vatuloida, mutta ulkopolitiikassa on välttämätöntä pystyä tekemään nopeita päätöksiä.

      Päätöksentekemättömyys kun voi johtaa sotaan saman tien tai vähän myöhemmin vielä kurjemmassa tilanteessa.

      Poista
    3. Ensin systeemi ei halunnut julkaista kommenttiani, ja sitten teki sen kolmesti.
      Yksikin riittää.

      Poista
    4. Minusta parempi olisi sellainen järjestelmä, että poliittisen päävallanpitäjän valta olisi ainakin 99-prosenttisesti pääministerillä. Kaksoisvalta ei ole kovin tehokasta, vaikka muinaisessa Rooman tasavallassa sitä arvostettiinkin. Pääministerivaltaisessa järjestelmässä presidentinvirkaa ei tietenkään välttämättä tarvita, mutta joissakin maissa arvostetaan vallatonta presidenttiä, joka nousee päivänpolitiikan yläpuolelle.

      Poista
    5. Onneksi järjestelmä ei takkuile – luultavasti – kovin usein... Siis Bloggerin järjestelmä.

      Poista