Toinen esimerkki oli Moi-operaattorin sivu, johon piti päivittää maksukortin tiedot. Operaattori lähetti sähköpostilla viestin "Tarvittaessa voit vaihtaa veloitettavan maksukortin toiseen Mun Moissa. Kortin vaihto löytyy Omat tiedot -sivulta." Menin siis päivittämään uuden kortin tiedot.
Sivu näyttää erittäin epäilyttävältä. Luottokortin tiedot kysytään yksinkertaisella lomakkeella, jossa on englanninkielistä tekstiä. En suosittelisi ketään kirjoittamaan luottokorttitietoja tähän.
Ilmeisesti sivu kuitenkin oli aito operaattorin sivu. Tietojen jälkeen se halusi veloittaa 0,10 euroa tililtä. Tästäkään ei annettu mitään varoitusta eikä perusteltu, miksi veloitus tehdään. Maksu piti vahvistaa pankkitunnuksilla ja sen jälkeen näytölle tuli vain tyhjä sivu, aivan kuin käyttäjä olisi mennyt halpaan ja erehtynyt juuri antamaan tietonsa huijareille.
[Näin oli lausuttu tietotekniikkanörtti Petteri Järvisen blogissaan 1.2.2022 julkaisemassaan merkinnässä Nettihuijausten erottaminen yhä vaikeampaa, mutta eri syystä kuin ennen.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti