Soldiers of Odin ja vieras on rohkea veto vasemmistolaiseksi identifioituvalta valokuvaajalta, sillä siitä puuttuvat politikointi ja moraaliset tuomiot. Kirjan jälkisanoissa Simone selvittää lähtökohtiaan:
Välittäminen sitoo valokuvaajan vastuuntuntoon, joka suojaa kohdetta hyväksikäytöltä. Olen astunut tässä kirjassa itsekin kameran katseen alle. Olen myös purkanut visuaalista vaikutusvaltaa ojentamalla ohjakset toisinaan odineille. Päästin heidät välillä kameran taakse, jotta he voisivat osallistua oman tarinansa kerrontaan. (…) Minkä tahansa ilmiön humaani ymmärtäminen vaatii yksittäisten yksilöiden tarkastelua. Kysymällä, mitä katupartio merkitsee jäsenilleen ja kuuntelemalla heidän tarpeitaan, pelkojaan ja haaveitaan löydämme syyt ilmiön synnylle.Asenne on perin kaukana nykyvasemmiston vakiintuneesta linjasta, jonka mukaan ”natsi” on ihmisyyden vihollinen jonka kanssa ei sovi kommunikoida, tai parhaimmillaankin harhaanjohdettu surkimus. Simonen kirjassa S.o.O.:n jäsenten arkea esittäviä valokuvia rytmittävät katkelmat jäsenten kanssa käydystä sähköpostivaihdosta sekä erään jäsenen päiväkirjasta. Simone ei kommentoi katkelmia mitenkään, vaan jättää johtopäätökset lukijan vastuulle. Tämä on oikeamielisten maailmassa vakava synti, sillä akateemisten analyysien ja moralististen välihuomautusten puute saattaa johdattaa ”kriittiseen ajatteluun” kykenemättömän lukijan kuvittelemaan, että vastapuolella voi olla aivan tavallisia ihmisiä, joiden käsitykset ovat saaneet alkunsa oikeista kokemuksista ja perustelluista syistä. Vastustajasta luodut kauhukuvat ja alentuva suhtautuminen yleisöön ovat osa vanhaa ja yhä voimissaan olevaa totalitaarista tendenssiä, jota vasemmiston valtavirta ei itsessään myönnä eikä tunnista.
[kauhistuttava kirjailija Timo Hännikäinen Sarastus-verkkolehdessä 21.3.2018 julkaistussa kirjoituksessaan Veljeskunnan vieraana, jossa hän käsittelee tunnettua katupartioryhmittymää Soldiers of Odinia ja valokuvataiteen opiskelijan Silla Simonen kirjaa siitä]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti