lauantai 16. heinäkuuta 2016

Mitä kannattaa vastata poliisille {S}

Ottamatta kantaa Mustan Barbaarin läheisten tapaukseen sinänsä, totean noin yleisellä tasolla seuraavaa:

Jos poliisi kysyy minulta henkilöllisyyttä ilman jotain ilmeistä syytä, vastaan kyselyyn ja kehotan muitakin yleisestikin toimimaan samoin. Tiedän, että minulla on tietynlaiset oikeudet näissä tilanteissa, mutta on olennaisempikin seikka: jos jokin vakava rikos on tapahtunut, niin on lähes kaikkien ihmisten etu, että se rikos tulee selvitetyksi.

Se, että tutkinnan yhteydessä poliisi joutuu tutkimaan syyttömiä (esim. minua), on harmillinen juttu, ei vain siksi että se vie minun aikaani, vaan myös siksi että se vie poliisin aikaa; ja mitä enemmän jokin turha asia vie poliisin aikaa, sen suuremmaksi kasvaa todennäköisyys sille että varsinaisesti etsittyä henkilöä ei löydetä. Mitä nopeammin poliisille selviää, että minä en ole etsitty henkilö, sitä nopeammin poliisi pääsee jatkamaan työtään sen oikean henkilön löytämiseksi. Ja mitä nopeammin se oikea henkilö löydetään, sen parempi.

Mitä vähemmän kaduilla on sellaisia rikollisia, jotka näyttävät minulta, sen parempi minulle.

[Oula Lintula 11.7.2016 Facebookissa]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti