Nataliya Teramae arvioi, että itsenäistymisen jälkeen Ukrainan kansallinen kulttuuri koki renessanssin, mutta samalla kärsi, kun taloudellisesti kamppailevalla maalla ei ollut antaa sille kunnon tukea: ”Se vaikeutti niin elokuvantekoa kuin kustannus- ja teatterialaa sekä kuvataidetta.”
Musiikilla oli hänen mukaansa helpompaa, ja pop-musiikki levisi esimerkiksi television välityksellä.
”Ukrainalainen pop- ja rockmusiikki auttoivat luomaan uutta kansallista identiteettiä nuorison keskuudessa. Laulajat kuten Jurko Jurtšenko ja Iryna Bilyk sekä yhtyeet Fantom 2 ja VV olivat silloin tosi suosittuja. 2000-luvulla on kuunneltu muiden muassa Krimin tataarilaulaja Jamalaa ja bändejä Boombox ja Okean Elzy, jotka ovat esiintyneet Helsingissäkin.”
Tuoreemmasta musiikista Natalya Bekhta esittelisi Zmova-projektin, joka alkoi pandemian aikaan, kun konsertteja ei voinut pitää. Muiden muassa punkbändi The Unsleeping, Harkovan murretta käyttävä rap-artisti Kurhan ja elektro-pop-duo Ragapop esiintyivät museoissa ja vanhoissa kulttuurirakennuksissa, ja esitykset tallennettiin Youtubeen.
[Näin oli lausuttu Helsingin sanomat -lehdessä 30.5.2022 julkaistussa Suvi Aholan kirjoittamassa artikkelissa Sinikeltainen kulttuurimaa.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti