Asiaan. Kun palaute kohdistetaan kassahenkilöön, sivuutetaan täysin
hänen psykologiansa, motiivinsa ja jopa toimenkuvansa. Kerrataanpas
muutamia totuuksia.
[...]
4. Vertaistuki tappaa rakentavan kritiikin.
Kassahenkilön toimenkuva ei ole kerätä asiakkailta palautetta ja
välittää se yhtiön johtoryhmälle. Olisi kiva, jos olisi, mutta ei ole.
Sen pitäisi olla, mutta ei ole. Kassahenkilö on palkattu tekemään
liukuhihnatyötä minimipalkalla, ja usein firmat valitettavasti
palkkaavat asiakaskokemuseksperttejä erikseen sen sijaan, että
kouluttaisivat kyseiset taidot ihmisryhmälle, joka on suuri, joka
saattaisi vaatia sen myötä suurempaa palkkaa, ja jonka vaihtuvuus firman
sisällä on joka tapauksessa nopeaa.
Liukuhihnatyössä on sellainen ominaisuus, että se on henkisesti raskasta
johtuen sen tylsän kaavamaisesta luonteesta, mutta silti kaavan
murtaminen pysäyttää "flow"n ja ärsyttää entisestään. Jos keskeytys on
luonteeltaan positiivinen, kuten tavallista iloisempi ja ystävällisempi
asiakas, se voi olla tervetullut tauko, mutta ärtynyt ja valittamaan
jäävä asiakas pistää V-käyrän nousemaan silloinkin, vaikka valitus olisi
täysin aiheellinen eikä kohdistuisi kassaan itseensä.
Jaksamista pidetään yllä nauramalla tilanteille kollegojen kanssa.
Näissä palavereissa ei brainstormata ratkaisuehdotuksia, kuten
"pitäisiköhän meidän ehdottaa firman johdolle, että siirtyisimme
jakamaan ilmaisia biohajoavia kasseja?" Niissä todetaan, että "taas joku
mulkku ulisi kasseista" ja ehdotetaan ratkaisuksi, että ne voisivat
tuoda omat muovikassinsa mukanaan, mielellään pään ympäri sidottuina.
Hyvä firma etsii jatkuvasti kehitysideoita ja tapoja parantaa
toimintaansa, jolloin sen kannattaa kerätä palautetta
henkilökunnaltakin. Mutta koska asiakaspalaute on siinä vaiheessa jo
ehtinyt suodattua vertaistuen läpi, firma ei kuule sitä muodossa
"ilmaiset biohajoavat pussit olisivat parempaa asiakaspalvelua ja
tehokkaampia muoviroskatavoitteessakin" vaan muodossa "aina on joku
mulkku ulisemassa muovipusseista". Firman vastuulla on tehdä tästä omat
johtopäätöksensä, mutta ymmärtänette, ettei se ole niin tehokasta kuin
voisi olla.
[Näin oli lausuttu Pekan porstua -blogissa 25.9.2019 julkaistussa merkinnässä En enää ikinä asioi täällä!.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti