Olin siihen aikaan tekemisissä sotaa vastustavan liikkeen kanssa ja koetin onnistumatta sovittaa yhteen vastarintaani ja kaihon tunnettani. Myöhemmin tajusin, ettei niitä voinut sovittaa toisiinsa; en kykenisi milloinkaan vihaamaan sotaa yhtä mutkattoman intohimoisesti kuin toiset toverit. Olin ollut sodassa, ja siksi se ei ollut abstraktinen asia, vaan syvästi tunteenomainen kokemus, tärkein asia joka minulle oli tapahtunut. Pidin tiukasti kiinni ajatuksistani, aisteistani ja tunteistani. Ukkosessa kuulin tykistötulen. En osannut kuunnella sateen ääntä muistamatta etulinjan liejua enkä kävellä metsässä tarkkailematta vaistomaisesti ansalankoja tai väijytystä. Pystyin osoittamaan mieltäni yhtä äänekkäästi kuin vannoutuneimmat aktiivit, mutta en pystynyt kieltämään, että sodalla oli minusta ote, enkä sitä, että se oli ollut kokemuksena sekä lumoava että inhottava, sekä riemukas että surullinen, samalla kertaa hellä ja julma.[kauhistuttava kirjailija Timo Hännikäinen blogissaan 12.11.2017 julkaisemassaan merkinnässä Alaston sota, jossa hän puhuu siitä, että aina ei sotaa kuvaavia teoksia ole tosiasiassa syytä nimittää sodanvastaisiksi]
sunnuntai 31. joulukuuta 2017
S Sota on niin monitahoinen ilmiö, että harva yleistys pätee sen kohdalla
Ylipäätään sota on niin monitahoinen ilmiö, että harva yleistys pätee
sen kohdalla. Sotakuvauksen luonne riippuu paljon siitä, onko näkökulma
sotilaan vai siviilin, upseerin vai rivimiehen, häviäjän vai voittajan,
hyvin koulutetun erikoisjoukkojen taistelijan vai motivoitumattoman
nurmiporan. Sota sisältää ristiriitaisia aineksia, jotka kaiken lisäksi
kietoutuvat toisiinsa merkillisellä tavalla, ja niinpä sitä olisi syytä
tarkastella avoimin mielin. Ristiriitaisia ovat myös sotiin
osallistuneiden tuntemukset. Merjalkaväen upseerina Vietnamissa
palvellut Philip Caputo kuvaa erinomaisessa muistelmateoksessaan Pelätä ja tappaa (A Rumor of War, 1977, suom. 1978) mielenliikkeitään palvelusaikansa päätyttyä:
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti