torstai 30. marraskuuta 2023

S Verosopimusäänestys YK:ssa paljasti länsimaiden mädännäisyyden

Uuden verosopimuksen edistäminen voitti äänestyksen lopulta selvin luvuin: 125–48. Äänestystä edelsivät useita viikkoja kestäneet neuvottelut. Äänestyksessä jännitettiin sopimuksen läpimenon lisäksi sitä, ovatko maailman valtiot asiasta yksimielisiä.

Sopimuksen puolesta äänestivät afrikkalaisten maiden tukena pääasiassa Aasian ja Latinalaisen Amerikan maat. Suomi äänesti esitystä vastaan, kuten kaikki muutkin EU-maat. Länsimaat eivät kuitenkaan pysyneet yhtenäisenä rintamana: esimerkiksi Norja ja Islanti äänestivät tyhjää.

”Lopputulos on siltä osin pettymys, että Suomi ja lähes kaikki muut länsimaat asettuivat kansainvälisten veronkiertäjien ja -välttelijöiden, eivätkä globaalin etelän valtioiden puolelle. Tämä osoittaa konkreettisesti sen, mikä maailmassa on pielessä: länsimaat käyttävät kyseenalaisesti valta-asemaansa, eivätkä ole valmiita demokraattiseen päätöksentekoon, johon kaikilla mailla on yhtäläinen mahdollisuus osallistua”, sanoo Fingon kestävän talouden asiantuntija Outi Hakkarainen.

[Näin oli lausuttu Fingon sivuilla 23.11.2023 julkaistussa artikkelissa Jännitysnäytelmä YK:ssa: Historiallinen verosopimus nytkähti eteenpäin – näin Suomi ja muut länsimaat äänestivät.]

[Kyllähän minä olen jo pitkään kannattanut veroparatiisien sulkemista ja sitä, että köyhät maat kykenisivät tulemaan toimeen omillaan, kun maailmanjärjestyksestä on tehty oikeudenmukaisempi. Eikä minusta köyhien maiden tule pysyä ikuisesti köyhinä.]

[Länsimaissa veroparatiisien puolesta tehty työ on mielestäni kuin ylensyöneiden röyhtäilyä. Jos muistan oikein, niin ilmaisu "ylensyöneiden röyhtäily" on muistaakseni presidentti Mauno Koivistolta.]

S Tieliikenteen päästöt ovat kasvaneet

Viime aikoina tieliikenteen päästöt ovat kasvaneet, koska menoveteen sekoitetaan aiempaa vähemmän biopolttoainetta. En ole lainkaan varmaa, että on järkevää tehdä biomassasta liikennepolttoaineita, koska prosessissa biomassan energiasisällöstä menetetään todella paljon. Jos päästökauppa koskisi kaikkea ja myös nieluja, tästä ei tarvitsisi väitellä vaan annettaisiin rahan ratkaista. 

[Näin oli lausuttu Vihreiden Grand Old Manin (anteeksi anglismi) Osmo Soininvaaran blogissa 23.11.2023 julkaistussa merkinnässä Sidosryhmien edut mukaan osakeyhtiölakiin?.]

S Suomi onnistui jälleen kokoamaan rivinsä

Yksi asia lienee se, että Suomi on kuin onkin kykenevä kokoamaan rivinsä ulkopuolisen uhan edessä, sillä eilen enää vain äärimmäinen vasemmisto urputti jotain turvapaikanhausta. Sen sijaan sekä oikeuskansleri, suomenruotsalaiset ministerit että Vihreiden puheenjohtaja ymmärsivät, ettei kyse ole sotaa ja vainoa pakenevien ihmisten turvapaikanhausta vaan Venäjän hybridisodankäynnistä.

[Näin oli Professorin ajatuksia -blogissa 19.3.2023 julkaistussa merkinnässä Itäraja on suljettu, mutta mitä seuraavaksi?.]

[Ensin oli tosiaan vuoden 2022 melko alussa tullut eteen tilanne, jossa Venäjä oli aloittanut suurhyökkäyksen Ukrainaa vastaan. Suomi oli koonnut nopeasti rivinsä ja hakenut puolustusliitto Naton jäsenyyttä, ja jäsen olemme nyt jo hyvän aikaa olleetkin. Ja nyt sitten olemme tiivistäneet rivimme Venäjän maatamme kohtaan pahantahtoisen toiminnan edessä.]

S "Seistä jättiläisten harteilla"

Isaac Newton sanoi 1675, että näkee pitemmälle koska seisoo jättiläisten harteilla. Se tarkoitti, että hän pystyy ymmärtämään uusia asioita, koska tuntee perinpohjin tieteen siihen astiset saavutukset. Sama on jatkunut yhtäjaksoisesti siitä asti. Jokainen tutkijasukupolvi on koulutettu tietämään edeltävien sukupolvien tiedot. Vasta sitten pystyy oivaltamaan uusia asioita. Kukaan ei ole keksinyt yhtään mitään satoihin vuosiin perehtymättä huolellisesti alaansa ja tuskin tulee enää koskaan keksimään.

[Näin oli lausunut nimimerkki Neutroni vuoden 2023 alusta alkaen olemassa olleen Tiedepalsta.fi-keskustelupalstan ketjussa Taivaankappaleiden laajeneminen. Tiedepalsta.fi siis oli perustettu sen vuoksi, että Sanoma oli lopettanut wanhan tiedeaiheisen keskustelupalstansa, joka kylläkin oli viimeisinä vuosinaan ollut murheellinen ilmiö, koska palstan moderaatio oli toiminut pökkelömäisesti. En koskaan itse sinne kirjoitellut, mutta luin ahkerasti huolimatta siitä, että se toimi hiukan huonosti.]

keskiviikko 29. marraskuuta 2023

S Kehitysmaiden ottamatta jättäneiden maiden asiasta kokemat imagotappiot

No, sen jälkeen havaittiin, että on jollakin tavalla hienoa ottaa noista kehittymättömistä maista niiden kehityskykyisin aines tänne omaan maahan paikkaamaan omaa työvoimapulaamme. Siinä saataisiin omaakin taloutta paikattua.

Tämä tie on jo kuljettu loppuun, kuten Euroopan valtioiden johtajat ovat todenneet jo vuosikymmen sitten. Pohjolan etummaiset sosialidemokratiat ovat nyt omaksuneet tiukan maahanmuuttopolitiikan, koska vain se palvelee oman maan etua. Tanska ja Ruotsi ja juuri hiljattain taas uudelleen Englanti ovat ottaneet lusikan niin sanotusti kauniiseen käteen.

En tiedä, millainen imagotappio näille maille on koitunut siitä, että ne ovat lopettaneet omien etujensa vastaisen politiikan. On syytä olettaa, että siitä joka tapauksessa seuraavat vähintäänkin vastaavat hyödyt kotimaassa.

Meidän maamme on aivan viime vuosina noussut imagokilpailun huipulle ja tiedämme kyllä miksi. Se ei ole johtunut siitä, että taloutemme on aivan samaan aikaan jäänyt yhä enemmän jälkeen noista pohjoismaista, joihin meitä on aina verrattu.

Syyt ovat olleet todellisia imagosyitä, olemme pystyneet esittelemään omaa malliamme, upeasti esiintyvää poliittisesti hyperkorrektia hahmoa, eräänlaista mannekiinia, joka on erilaisiin asusteihin puettuna lausunut aina sellaisia asioita, joita niin kovin moni on janonnut kuulla juuri tällaisen henkilön suusta. Eikä rahakaan ole päässyt loppumaan… 

[Näin oli lausuttu Timo Vihavaisen blogissaan 27.5.2023 julkaistussa merkinnässä Olemmeko superpohjoismaa?.]

tiistai 28. marraskuuta 2023

S Pekka Haaviston myötämielinen hymy poliittiselle islamille

Suomessa 13 vuotta asunut kirjailija Arvin Adriyan on perussuomalainen. Hän on ollut ehdolla viime kuntavaaleissa.

[...]

Adryan arvostelee myös kovin sanoin Suomen ihmisoikeuspolitiikkaa. Hän viittaa ulkoministeri Pekka Haaviston pitkään hymyilevään tervehtimiseen Sveitsissä Iranin ulkoministerin Hossein Amir-Abdollahianin kanssa. Haaviston esiintyminen sai myös laajaa kansainvälistä paheksuntaa erityisesti #WalkoutIRI ja #WomanLifeFreedom -ihmisoikeustaistelijoiden keskuudessa.

Haavisto edusti Suomea YK:n ihmisoikeusneuvoston konferenssissa Sveitsin Genevessä 26.–27. helmikuuta. 

[Näin oli lausuttu Suomen uutisissa 31.3.2023 julkaistussa Heli-Maria Wiikin kirjoittamassa artikkelissa Maahanmuuttajatkin äänestävät nyt perussuomalaisia: ”Poliittisen eliitin tulisi tiedostaa maahanmuuton ongelmat eikä sortua populistisiin heittoihin äänestäjien valloittamiseksi”.]

maanantai 27. marraskuuta 2023

S Halla-aho piti pitkän ukrainankielisen puheen Ukrainan parlamentissa

Eduskunnan puhemies ja perussuomalaisten presidenttiehdokas Jussi Halla-aho piti lauantaina puheen ukrainaksi Ukrainan parlamentin istunnossa Kiovassa. Halla-aho totesi puheessaan niin Suomen kuin Ukrainan joutuneen historiansa aikana Venäjän imperialismin uhriksi.

– Venäjän provosoimaton tunkeutuminen maahan 24.2.2022 ja kaupunkien pommitukset herättivät meissä tuskallisia muistoja omasta historiallisesta kokemuksestamme itänaapurimme kanssa, Halla-aho totesi eduskunnan viestinnän julkaiseman tiedotteen mukaan.

[Näin oli lausuttu Ilta-sanomat -lehdessä 26.11.2023 julkaistussa Noora Knappin kirjoittamassa uutisartikkelissa Jussi Halla-aho piti puheen Kiovassa ukrainaksi – tämä oli yleisön reaktio.]

S Viro ei päästä matuja maahan

Viro ei ota yhtään ainoata tulijaa vastaan, joita Venäjältä yritetään tunkea Viron puolelle. Virolla ei ole mitään vastuuta näistä henkilöistä, emmekä neuvottele asiasta enempää.

[Viron pääministeri Kaja Kallas 23.11.2023 PT-median sivuilla 24.11.2023 julkaistun uutisartikkelin Viro ei päästä tulijoita Venäjältä, koska kansainväliset lait eivät tarkoita sitä, että Venäjän kautta kuka tahansa voi hakea turvapaikkaa mukaan]

S Filosofi John Rawlsin ajatusleikki tietämättömyyden verhosta oikeudenmukaisuuden mittarina

Collier ja Kay nostavat esiin filosofi John Rawlsin (1921–2002). Hänet tunnetaan parhaiten ajatusleikistä, jossa kysytään, millaiseksi loisit yhteiskunnan, jos et tietäisi, millaisena ja mihin yhteiskuntaluokkaan synnyt. Et siis tiedä, onko sinulla esimerkiksi matemaattisia tai liikunnallisia lahjoja vai ei kumpiakaan. Et myöskään tiedä, synnytkö terveenä vai kannatko jotakin parantumatonta sairautta.
 
Toisin ilmaistuna Rawlsin ajatusleikki kuuluu: millaisen yhteiskuntasopimuksen yrität neuvotella, jos neuvottelujen päätteeksi neuvottelijoiden henkilöllisyydet arvotaan sattumanvaraisesti uudelleen? Rawlsin mukaan tällaisen sattumanvaraisuuden takaa – tai tietämättömyyden verhon takaa, kuten hän sitä itse kutsuu – on perusteltua ajaa tasa-arvoisia lopputuloksia.
 
Ajatus identiteettien vaihdosta ja syntymälahjojen satunnaisuudesta herättää monissa vastakaikua. On kuin ihmiset tunnistaisivat siinä periaatteen, joka osuu yksiin niiden reiluusnormien kanssa, joita he jo käyttävät. ”Tietenkin haluan elää yhteiskunnassa, jossa apua tarvitsevista huolehditaan mahdollisimman hyvin.”

[Näin oli lausuttu tietokirjailija ja tiedetoimittaja Osmo Tammisalon blogissa 14.10.2022 julkaistussa merkinnässä Ahneuden vai politiikan loppu?, joka on alun perin julkaistu Talous ja Yhteiskunta -lehden numerossa 3/2022. Tekstissä käsitellään Collierin ja Kayn vuonna 2021 julkaistua kirjaa Greed is Dead – Politics After Individualism.] 

[PS. Rawlsin oikeudenmukaisuusteoriasta on suomenkielinen Wikipedia-artikkeli.]

S Suomalaisten kustantajien poliittinen ennakkosensuuri

Ylen kulttuurivieras mainitsi pari muutakin mielenkiintoista asiaa. Niistä ehdottomasti mielenkiintoisin liittyi siihen, että hän kertoi kustantajilla olevan nykyisin palkattuna "sensitiivisyyslukijoita", jotka lukevat kirjojen käsikirjoituksia kuin piru raamattua löytääkseen niistä vihapuhetta. Tämän toiminnan hän totesi yksinkertaisesti poliittiseksi ennakkosensuuriksi.

[Näin oli lausuttu Professorin ajatuksia -blogissa 23.4.2023 julkaistussa merkinnässä Kulttuurivieras tosiasioiden äärellä.]

sunnuntai 26. marraskuuta 2023

S Natsi-Saksan ja Neuvostoliiton sotilaalliset erikoisoperaatiot

Yleensä vakuutettiin aina, että jokainen joutui hoitamaan omia asioitaan, eikä saanut pistää nokkaansa toisten tontille. Sitä paitsi eri virastojen ja toimihenkilöiden välillä vallitsi suoranainen kaikkien sota kaikkia vastaan. Useat vakuuttivat sabotoineensa rikollisia määräyksiä ja pelastaneensa ihmishenkiä. Jotkut kelmit, joita kaikki halveksivat ja pelkäsivät, kuten Himmler ja Bormann olivat sen sijaan piruja ihmishahmossa.

Hitleriä sen sijaan moni piti yhä nerona ja hänen suoritustaan valtionpäämiehenä ihailtiin: olihan hän nostanut Saksan polviltaan (tässä tosin käytettiin termiä ”loasta”). Kansallinen innostus oli aikoinaan vallannut kaikki ja Hitlerin viisauteen uskottiin yleisesti ainakin ennen sodan loppuvaihetta. Sitä paitsi ei Hitlerkään ollut halunnut sotaa, kuten hän testamentissaan korosti (ks. Adolf Hitlerin poliittinen testamentti – Wikipedia).

Niinpä tietenkin. Eihän kukaan halua sotaa, mikäli saa sotimatta sen, mitä vaatii. Ei myöskään Neuvostoliitto ollut koskaan halunnut talvisotaa, vaan asia piti ratkaista erikoisoperaatiolla.

[Näin oli lausuttu Timo Vihavaisen blogissa 30.10.2023 julkaistussa merkinnässä Rotkon pohjalta, joka kommentoi Leon Goldensohnin tietokirjaa Nürnbergin haastattelut.]

[Hitleristä tuli kuitenkin aikaa myöten yhä enemmän huono sotilasjohtaja. Tämä johtui siitä, että hän oli alkanut käyttää huumeita, joita hänen uusi lempilääkärinsä Theo Morell hänelle vuodesta 1936 alkaen määräsi. Siis sikäli vähän samanlainen kohtalo oli kuin Elvis Presleyllä, joka hänkin nautti vain lääkärin määräämiä huumeita.]

S Jeesus ei ole supersankari

Jumalalla ja hänen pojallaan on sama ongelma. Pilkkaajat huutelevat ristiinaulitulle: auta nyt itseäsi. Jos surmattava sanoisi “sori siitä”, astuisi ristiltä, vetäisi sadanpäämiehen kaulan solmuun ja kietaisisi kirjanoppineen suolista siteen fariseuksen suulle, hän tekisi tyhjäksi siihen mennessä saarnaamansa ja osoittaisi olevansa vain jokapäiväinen supersankari.

[Näin oli lausuttu Jukka Kemppisen blogissa 15.11.2023 julkaistussa merkinnässä Raskasta olla jumala.]

[Aiheeseen jotenkin liittyen, voit niin halutessasi käydä katsastamassa nettisivuiltani wanhan kirjoitukseni Jeesuksen elämä ja raikkaudet, tai vaikkapa toisesta blogistani paljon tuoreemman merkinnän Mitä ajattelen Jeesuksesta nykyään.]

S On valtiovallan tehtävä ohjata yrityksiä ilmastoasioissa, ei epämääräisen "yritysvastuun"

Olen aivan ehdottomasti sitä mieltä, että on valtiovallan tehtävä ohjata yrityksiä ilmastoasioissa sen sijaan, että epämääräisesti velvoitetaan yhtiöt ottamaan tavoitteenasettelussaan huomioon myös ilmaston edut. En oikein osaa uskoa siihen, koko ilmastokysymys on sillä pois pyyhkäisty, että me kaikki muutumme vastuullisemmiksi ja vähemmän ahneiksi.

[Näin oli lausuttu Osmo Soininvaaran blogissa 23.11.2023 julkaistussa merkinnässä Sidosryhmien edut mukaan osakeyhtiölakiin?.]

[Juu, ei pidä olla tällaisessa asiassa epämääräinen.]

S Suomalaiset sekä saamelaiset ovat kaikki karkottaneet ja murhanneet?

Suomalaisten historiakäsityksessä esi-isät raivasivat peltonsa autioihin korpiin. Se sivuutetaan, että uudisasukkaat häätivät tilusten tieltä alkuperäiset asukkaat eli metsästäjä-keräilijät ja heidän kulttuurinsa.

[Näin kuuluu tiivistelmä Helsingin sanomat -lehdessä 25.11.2023 julkaistussa Mikko-Pekka Heikkisen kirjoittamassa kolumnissa Esi-isämme veivät saamelaisten maat, mutta siitä ei puhuta.]

[Käsittääkseni Etelä-Suomessa lähinnä tapahtui kielen vaihto: saamelaiset vaihtoivat kielensä suomen kielen esimuotoon.]

[Joka tapauksessa tässä herää kysymys, jota olen itse toisessa blogissani käsitellyt, että tappoivatko saamelaiset Suomen alueella ennen heitä edeltäneet ihmiset sukupuuttoon.]

S Demokratia mahdollisti tuolloin Saksassa siirtymisen huonoimpaan mahdolliseen järjestelmään

Saksassa polarisaatio ja radikalisoituminen epävakautti demokratian, eikä demokratia kyennyt korjaamaan itseään. Demokraattiset instituutiot (presidentti Paul von Hindenburg) nimittivät Adolf Hitlerin valtakunnankasleriksi tammikuussa 1933. Ainakin osittain vapaiden vaalien jälkeen Hitler lakkautti demokratian enemmistöpäätöksellä maaliskuussa 1933. Seurasi käytännössä huonoin mahdollinen poliittinen järjestelmä, jonka seurauksena miljoonat ihmiset kuolivat ja Saksan valtio lakkautettiin.

Demokratia ei kyennyt itsekorjaamiseen, vaan demokratian palauttivat läntiseen Saksaan länsiliittoutuneiden armeijat. Saksalaisen konservatiivisuus määritteli itsensä uudelleen 1950-luvulla johtajansa Konrad Adenauerin johdolla ja kristilliskonservatiivisesta CDU:sta tuli uudelleen demokratisoituneen Saksan tärkein puolue.

[Näin oli lausuttu verkkolehti Sarastuksessa 24.8.2023 julkaistussa Jukka Aakulan kirjoittamassa artikkelissa Kun kuulen sanan arvot, poistan varmistimen (Osa II).]

[Kyllä demokratiaa kohtaan saa ja pitää olla myös kriittinen. Itse olen varsin suureksi osaksi paukuttanut demokratian puolesta yhä uudestaan.]

lauantai 25. marraskuuta 2023

S Mikä määrä juutalaisten kiduttamista ja teloittamista saisi etäämmältä katsovat tuntemaan myötätuntoa ilman mutta-lauseita?

Ylisukupolviset traumat, vuosikymmenten toivottomuus ja juutalaisvihaan kasvattaminen voivat selittää monien gazalaisten kokeman vihan Israelia kohtaan – selittää, eivät oikeuttaa. Mutta mikä selittäisi länsimaisen tai vaikkapa jonkun suomalaisen ihmisen sokeuden kärsimykselle? Mikä määrä juutalaisten kiduttamista ja teloittamista saisi etäämmältä katsovat tuntemaan myötätuntoa ilman mutta-lauseita? Miksi joillakin poliitikoilla, tutkijoilla ja kirkon edustajilla on kyvyttömyys tuomita Hamasin sotarikokset selvästi ilman turvalauseketta, jolla puhutaan väkivallasta molemmilla puolilla?

[Näin oli lausuttu Helsingin sanomat -lehdessä 15.10.2023 julkaistussa jonkun kirkkokunnan Helsingin hiippakunnan piispan Teemu Laajasalon lukijakirjoituksessa Hamasin terroriteot pitää tuomita ilman selityksiä.]

[I PS. Eräs aikaisemmin suomalaisessa blogosfäärissä vaikuttanut nimimerkki Ruukinmatruuna oli aikoinaan lausunut, että suomalaiselle vasemmistolle juutalaiset kelpaavat kuolleina mutteivät elävinä.]

[II PS. Nykyään Usenet on melko lailla menneen talven lumia. Mutta Googlen Groups-palvelun avulla voi vielä nykyäänkin lueskella palvelun ryhmiin kirjoitettuja viestejä ja kirjoittaakin niihin. Keskustelua evoluutioteoriasta ja kreationismista varten perustetussa sfnet.keskustelu.evoluutio-ryhmästä löytyy kuvaavaa aineistoa. Siellä vaikuttaa eräs natsihenkilö, joka samassa määrin kuin Hamas haluaisi juutalaiset tapettavan. Viime aikoina tämä henkilö on ryhtynyt puolustamaan Putinia ja Putinin Venäjän hyökkäystä Ukrainaan.]

S Julmuutta ei pidetty paheena, jos se oli välttämättömyyden sanelemaa

Kipu ymmärrettiin asiaksi, jota hyveellisen ihmisen täytyi kyetä tuottamaan lähimmäisilleen, kuten lääkäri ei saanut jättää sahaamatta irti jäsentä, jonka tulehtuminen aiheuttaisi kuolion. Teurastaja ei saanut armahtaa käsittelemäänsä karjaa eikä pyöveli sitä ihmistä, joka kuului hänen käsiteltäviinsä – en nyt käytä tässä sanaa asiakas.

[...]

Kuitenkin esimerkiksi pyöveliä pidettiin jollakin tavalla syntisenä ja halveksittavana ja häntä kehotettiin rukoilemaan paljon. Luulen, ettei hän esimerkiksi saanut nauttia työstään ja yleensä hänen piti pyytää uhriltaan anteeksi ennen toimenpidettä, joka sentään oli oikeuden päätöksen mukainen.

Kaikessa tässä oli kyse jonkinasteisesta julmuudesta eli empatian tukahduttamisesta. Koska itse asiat olivat välttämättömyyden sanelemia, ei julmuus niiden yhteydessä ollut pahe, väärä empatia sen sijaan olisi ollut sitä. 

[Näin oli lausuttu Timo Vihavaisen blogissa 7.11.2022 julkaistussa merkinnässä Hyveen ja paheen välillä.]

perjantai 24. marraskuuta 2023

S Miehet sekä naiset hakevat vastakkaiselta sukupuolelta jotain erityistä

Sama meininki pätee myös toiseen suuntaan. Eräs pitkäaikainen kiinnostuksenkohteeni on heteromiesten seksiturismi sekä miesten seksuaalisuuden erityispiirteet naisiin verrattuna. Olen esimerkiksi psykologisessa ja kulttuurisessa mielessä hyvin kiinnostunut Thaimaan Pattayalle suuntautuvasta miesten turismista ja olen käynyt sitä myös paikanpäällä ihmettelemässä, sekä seuraan Pattayan miesten omia chättiryhmiä. Näiden miesten keskuudessa on erittäin yleistä suhtautua länsimaisiin naisiin negatiivisesti, jopa äärimmäisen negatiivisesti, ja he ovat keskenään analysoineet näitä asenteitaan ja sitä, että mistä ne johtuvat. Eräs usein esiintuleva näkökulma on se, että länsimaalaiset naiset ovat niin epäfeminiinisiä yleiseltä olemukseltaan, että heteroseksuaalinen mies menettää seksuaalisen ja emotionaalisen kiinnostuksensa heitä kohtaan. Jotkut miehet ovat aivan suoraan myöntäneet, että kun he saapuivat Thaimaahan ja näkivät ensimmäistä kertaa naisia, jotka olivat aidosti klassisessa mielessä feminiinisiä, niin miehet menivät aivan sekaisin. Huomatkaa ilmaisu ”näkivät ensimmäistä kertaa”. Minusta on oleellista ja mielenkiintoista, että länsimaalaisen miehen kokemus on tuo. Pattayan miesten ryhmät ovat aivan täynnä eeppisiä tarinoita siitä, että mitä tapahtui, kun mies meni naisesta aivan täydellisen sekaisin. Kyse on siis tapauksista, joissa mies menetti koko omaisuutensa, jopa henkensä. Tämä on erittäin klassinen tarina myös vanhassa länsimaalaisessa kirjallisuudessa. Monet miehet ovat ensivisiittinsä jälkeen jääneet Pattayaan aivan täysin koukkuun ja minäkin reissuillani tapasin IRL sellaisia miehiä, jotka sanoivat, että ovat käyttäneet jo vuosien ajan kaikki lomansa ja kertyneet säästönsä siihen, että tulevat Pattayalle. Thaimaalaiset naiset ovat paitsi naisellisesti pukeutuneita (pitkä tukka, hameita, mekkoja, röyhelöitä, korkokenkiä, isoja koruja), niin sen lisäksi he ovat ”kodin hengettäriä”, eli täysin pyytämättä laittavat ruokaa, siivoavat, pyykkäävät yms. Lisäksi thaimaalainen nainen pitää itsestäänselvänä sitä, että mies johtaa sosiaalisia tilanteita esimerkiksi pitämällä huolen kyydityksistä, maksamalla ravintolalaskut, varaamalla hotellihuoneet, ostamalla naiselle laukkuja ja koruja yms. Thaimaalainen nainen siis lähtökohtaisesti asettuu miehen huollettavaksi ja johdettavaksi, ja tämä saa miehet tuntemaan itsensä tärkeiksi. Miehistä monet ovat sanoneet, että eivät halua enää olla missään tekemisissä länsimaalaisten naisten kanssa, koska he yksinkertaisesti eivät ole feminiinisiä, eli länsimaalaiset naiset eivät ole heteroseksuaaliselle miehelle haluttavia. Toisin sanoen, myöskään heteroseksuaaliselle miehelle ei riitä, että partneri on naissukupuolinen. Seksuaaliseen ja emotionaaliseen kiinnostukseen vaaditaan naiselta jotakin ylimääräistä, jotakin sellaista, mitä miessukupuoliselta ei vaadita. Pattayan seksituristit ovat toki täysin spesifi oma ryhmänsä, mutta olen ihan vastaavia ajatuksia kuullut miehiltä myös muualla. Erona muihin miehiin Pattayan miehet ovat tehneet jotakin hyvin konkreettista eli yksinkertaisesti hylänneet oman maansa naiset ja lähteneet hakemaan naisensa muualta. 

[Näin oli lausuttu Musta orkidea -blogissa 6.5.2023 julkaistussa merkinnässä Mitä se tarkoittaa, että en ole feministi? Ihmislajin pariutumisesta, osa 1. Blogin kirjoittaja nimimerkki Sametti on nuorehko lesbonainen, entinen transseksuaali.]

S Nk. positiivinen syrjintä on negatiivista syrjintää, osa 1

Nyttemmin esimerkiksi sukupuoleen perustuvat rajoitukset ovat kauttaaltaan hävinneet, vaikka vielä muutama vuosikymmen sitten ns. sosialistimaissa naisille annettiin kymmenittäin erilaisia etuja, alkaen viisi vuotta alemmasta eläkeiästä erilaisiin vaarallisia ja vahingollisia työtehtäviä koskeviin suojelumääräyksiin.

Sen sijaan on tullut tavaksi määrätietoisesti edistää tiettyihin toisiin ryhmiin kuuluvien ihmisten akateemista – ja työuraa niin sanotulla positiivisella syrjinnällä. Tämä on tietenkin periaatteellisesti hyvin arveluttava tie, joka rikkoo räikeästi perinteistä tasa-arvon määritelmää.

[Näin oli lausuttu Timo Vihavaisen blogissa 3.8.2023 julkaistussa merkinnässä Uhrittomien rikosten aikaan.]

torstai 23. marraskuuta 2023

S "Oikeistolaisten" ja "vasemmistolaisten" erilaiset prioriteetit

[...] siinä missä kokoomuslainen ministeri pyrki auttamaan pitkäaikaistyöttömiä pääsemään kiinni työntekoon, virkatyötä tekevä - vasemmistolaista ajatusmallia noudattava - nainen näki ensisijaiseksi sosiaalisen tulonsiirron työtä tekeviltä työttömille. Molemmat lienevät omalla tavallaan oikeassa, mutta vain ministerin ratkaisu johtaa pitkällä aikavälillä taloudellisesti kestävään yhteiskuntaan.

[Näin oli lausuttu Professorin ajatuksia -blogissa 7.8.2023 julkaistussa merkinnässä Orwellilainen uuskieli ja kestävän yhteiskunnan luominen.]

keskiviikko 22. marraskuuta 2023

S Vasemmistopopulismi jälleen mainittu

Argentiinaa vuosina 1946–1955 ja 1973–1974 presidenttinä johtaneen Juan Peronin henkilöbrändin pohjalle rakennettu peronismi ei poliittisena aatteena asetu selkeästi oikeiston ja vasemmiston väliseen jatkumoon. Köyhien keskuudesta ja työväenluokan parista populistisesti kannatustaan ammentava peronismi korostaa vahvaa valtiota ja sosiaalista yhteisöllisyyttä.

[Näin oli lausuttu Ilta-sanomat -lehdessä 20.11.2023 julkaistussa uutisartikkelissa Oikeisto­räyhääjästä Argentiinan uusi presidentti – kyky johtaa maata herättää epäilyksiä: ”Ei työryhmää tai suunnitelmaa”.]