Lähettipartneri muistuttaa toista sumutussanaa, hiilijalanjälkeä, jonka alkuperä on selvitetty yhteen maailman suurimmista öljy-yhtiöistä. British Petroleumin (BP) mainoskampanjan ideana oli sysätä vastuuta ilmastonmuutoksesta yksilöiden niskaan, ja tähän tarpeeseen syntyi käsite hiilijalanjäljestä, joka koostuu yksilön kulutusvalinnoista.
Seuraukset ovat olleet mittavia, synnyttäen ihmisissä ilmastosyyllisyyttä ja -häpeää. Todellisuudessa BP on yksi niistä kahdestakymmenestä fossiilisesta energiayhtiöstä, jotka vastaavat kolmasosasta maailman hiilipäästöistä.
[Näin oli lausuttu Ronja Salmen Helsingin sanomat -lehdessä 3.12.2021 julkaistussa kirjoituksessa Veronmaksu ei ole hyväntekeväisyyttä, eikä yrittäjyys itsessään ylevää.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti