torstai 9. joulukuuta 2021

S 'Hiilijalanjälki' on oikeasti ruma sana

Lähettipartneri muistuttaa toista sumutussanaa, hiilijalanjälkeä, jonka alkuperä on selvitetty yhteen maailman suurimmista öljy-yhtiöistä. British Petroleumin (BP) mainoskampanjan ideana oli sysätä vastuuta ilmastonmuutoksesta yksilöiden niskaan, ja tähän tarpeeseen syntyi käsite hiilijalanjäljestä, joka koostuu yksilön kulutusvalinnoista.

Seuraukset ovat olleet mittavia, synnyttäen ihmisissä ilmastosyyllisyyttä ja -häpeää. Todellisuudessa BP on yksi niistä kahdestakymmenestä fossiilisesta energiayhtiöstä, jotka vastaavat kolmasosasta maailman hiilipäästöistä.

[Näin oli lausuttu Ronja Salmen Helsingin sanomat -lehdessä 3.12.2021 julkaistussa kirjoituksessa Veronmaksu ei ole hyväntekeväisyyttä, eikä yrittäjyys itsessään ylevää.]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti