Itselleni tarkastelutaso on melko yksinkertainen. Olen osannut valita voittajat. Koska siihen on helppo tunnistustapa.
1: Moraalisesti
tuomittavat ja häviävät tahot ovat sellaisia että he puuttuvat muiden
kuin itsensä oikeuksiin. Toisin sanoen esimerkiksi minun ajan
uskonnonopetuksen ongelmana oli kaikki se joka nähdiin "maan tavaksi" ja
siihen liittyväksi vallaksi. Ja mitä kaikkea tehtiin tämän vallan
ylläpitämiseksi.
2: Perusstrategiana on ajatus
kritiikin torjumisesta irrelevantisoimalla. Tämä yleensä kertoo siitä
että vastapuolen näkemyksiä ei onnistuta kumoamaan tosiasioilla ja
argumentatiivisesti. Joten niistä tehdään ei-olemassaolemisen sijaan
"liian pieniä". Vastapuoli on esimerkiksi "liian pieni vähemmistö"
saadakseen valittaa. Heidän kokemuksensa eivät mukamas edusta
"relevanttia ongelmaa". Viimeistään silloin, kun kuullaan että ongelmat
ovat "pikkumaisia" ollaan vähättelyn ytimessä. Tappio olisi pitänyt
tunnustaa jo siinä vaiheessa kuin ilmoille viriää henki joka sanoo, että
"aika ei ole vielä kypsä". Tässä vaiheessa käy helposti kuten kirkossa
on käynyt. Aika oli ollut kypsä jo vuosikymmen aiemmin ja ihmiset ovat
kypsyneitä ja heidän asiansa on niin hyvin tunnettu että sitä ei voida
vähätellä. Eikä sen kutsuminen mitättömäksikään onnistu. Joten voidaan
hyväksyä kaikki argumentit pakon edessä ja ainut keino on paeta siihen
miten "aika ei ole valmis" muutokselle.
3: Niissä
tungetaan ytimeen se, että vastustajat tietävät mitä vastapuoli oikeasti
tuntee ja mitä heidän tulee tuntea. Tämä näkyy esimerkiksi siinä miten
ateistejen kerrottiin "oikeasti alitajuisesti uskovan Jumalaan ja vain
vihaavan häntä". Ja miten oikea tapa kokea uskonnolle alistaminen ja
kyykytys on "kunnioitus kulttuuria kohtaan". Tässä nyrkkisääntönä on,
että jos ilmoille nousee sana "yhteisöllisyyden tukeminen ja
rakentaminen" ollaan hyvinkin hukassa. Sillä yhteisöllisyys on sellainen
sana jota ei tarvita silloin, kun se on kunnossa. Ja sen rakentaminen
kertoo että vastapuolen tunnemanipuloinnin nähdään olevan relevantti tie
kikkailulle.
4: Moralismi, ei siis moraali vaan
ajatus siitä että omien moraalinormien tulisi olla muiden, kansan ja
kaikkien, yhteinen perusta. Eli oma vapaus tehdä jotain nähdään joksikin
jota pitää soveltaa myös erimieltä oleviin.
[Näin oli eräs Hyvä Nettituttuni lausunut blogissaan 25.4.2019 julkaisemassaan merkinnässä Historian väärällä puolella olijat ja heidän tunnistamisensa.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti