Toinen optimismi liittyy ruuhkiin: ihmiset voivat luopua omista
autoistaan ja tilata paikalle robottitaksin, kun haluavat paikasta
toiseen. Pikemminkin käy päinvastoin. Madaltuva liikkumisen kynnys lisää
liikenteen määrää, vähentää nykymuotoisen joukkoliikenteen suosiota ja
lisää työmatkaruuhkat ainakin kaksinkertaiseksi.
Nyt ihminen ajaa aamulla töihin ja illalla kotiin.
Palveluliikennemallissa robotti ajaa hakemaan ihmisen kotoa, ajaa hänet
töihin ja palaa sen jälkeen takaisin odottamaan uutta kyytiä. Matkojen
määrä siis kaksin- tai jopa kolminkertaistuu laskutavasta riippuen. Jos
ruuhkia halutaan vähentää, ratkaisu ei ole robottiautoissa vaan
työaikojen porrastamisessa ja etätyön lisäämisessä.
[tietokonenörtti Petteri Järvinen blogissaan 1.2.2019 julkaisemassaan merkinnässä Onneksi emme ole robottiautojen varassa]
Taitaa olla turha pelko, harvalla kuitenkaan on varaa tällaiseen robottitaksiin. Etenkin kun robotisaatio ja tuloerojen jatkuva kasvu kasvattavat toimeentulotuella elävien määrää. Joilla ei edes ole paljon syytä liikkua kodistaan kuin kävelymatkan päähän.
VastaaPoistaSuomessa tuollaiset yleistyvät joka tapauksessa hitaammin kuin Texasissa. Auto jota ei voi käyttää lumisten ja/tai jäätävien olosuhteiden maassa kuin kesäisin ei ole ihan pakko-ostaa -osto jokamiehelle.
Poista