torstai 27. helmikuuta 2025

S Magia ennen ja nyt

Kotikaupungissani on leipomo nimeltään Taikataikina. Jokin asia voi olla taianomainen tai muusikko voi soittaa kuin noiduttuna. Magiaa tarkoittavat sanat ovat arjessa läsnä niitä sen kummemmin miettimättä. Monille magia on edelleen totta.

Kristinuskon arki on sekin silkkaa magiaa yliluonnollisine olentoineen ja voimineen. Mutta kristillisessä ajattelussa uskonto merkitsee todellista kristinuskoa, kun magia taas on vaarallista demonien kutsumista. Uskovalle magia on täyttä totta.

[Näin oli lausuttu Vapaa-ajattelijoiden sivuilla julkaistussa tieteilijöiden kirjoittamaa Magiaa ennen ja nyt -antologiaa käsittelevässä kirja-arvostelussa otsikolla Sammakkoteologiaa ja muita kummajaisia.]

[Minusta noissa em. on kysymys kuitenkin kysymys uskonnollisluonteisesta ajattelusta.]

[Ennen 1400-lukua muuten roomalaiskatolisen kirkon piirissä oli suhtauduttu "noitiin" lähinnä vieraiden wanhakantaisten uskontojen kannattajina tai harjoittajina. 1400-luvulla, kun keskiajan yhtenäiskulttuurin ruvettua murtumaan ihmisissä syntyi tämän vuoksi ylimääräisiä pelkoja, oli helppo kehittää pelko "noitia" kohtaan ja alkaa sitten vainota sellaisiksi leimattuja. Usein tällaiset ihmiset olivat vain hiukan höpsöjä tai sellaisia ihmisiä, joita jonkin asian vuoksi pelättiin tai vieroksuttiin. Kyse saattoi olla silkoista fobioista. Ympäröivän yhteiskunnan kannalta nämä ihmiset olivat jollakin tavalla "epäsosiaalisia".]

[Euroopan ja eurooppalaislähtöisen kulttuurin noitavainot sijoittuvat varsin suureksi osaksi Uudelle ajalle. Ja protestanttisissa maissa muuten niitä harjoitettiin enemmän suhteutettuna väkilukuun kuin katolisissa maissa. Noitavainot lopulta päättyivät sitten, kun papit ja pastorit olivat lakanneet uskomasta niihin.]

[Minua itseäni taas miellyttää jo muinaisten roomalaisten tekemä jako yhteiskunnallisesti hyödyllisiin ja yhteiskunnallisesti vahingollisiin uskonnonharjoituksen muotoihin. Edellisistä he käyttivät nimitystä "religio" ja jälkimmäisistä "superstitio". Nykyään länsimaisissa kielissä monesti sanalla "superstitio" viitataan siihen, mitä pidetään taikauskona. Mutta taikauskon määrittelyhän riippuu kuitenkin perimmältään kustakin ihmisestä.]

4 kommenttia:

  1. Magia on moniselitteinen käsite noituttaa,taikuttaa tms. tai vaan taianomaisutta. esim. Jos joku taiteilija pystyy keskittymään täysin luomistyöhönsä, ja ylittäämään tavallisen itsensa, jotkut sanovat sitä maagiseksi.
    Tuo superstitio on muuten mainio sana.

    VastaaPoista
  2. Ruotsin Itämaassa noitavainot keskittyivät länsiosiin, karjatalouden alueille:
    Savon kaskiviljelyalueilla elettiin luonnon ehdoilla;
    jos sato menetettiin, Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herran tahto johon ihmisparka ei voi vaikuttaa.

    Karjataloudessa taas talonpoika oli paljon suuremmassa määrin oman onnensa seppä, ja asiaa lähestyttiin nollasummapelin kautta:
    jonkun menestys on pois jonkun toisen menestyksestä.

    Niinpä kun pohjalaiseen taloon iski huono karjaonni mutta naapuriin ei, se ei voinut johtua muusta kuin naapurin isännän taikakeinoista!
    NImenomaan isännän, noitavainot kohdistuivat täällä lähinnä miehiin kerrotusta syystä.

    Se oli silloin se.
    Ihmisten tieto maailmasta jossa he elivät oli sen verran vähäistä, että he saattoivat tosissaan uskoa ihmisen voivan taivuttaa luonnonlakeja magian kautta.
    Jos 2020-luvun ihminen uskoo niin aidosti, hän on psykoosissa ja hänen paikkansa on psykiatrisella osastolla.

    Paitsi jos hän harhojensa sekaan hokee jumalajeesusta.
    Silloin hän onkin uskovainen, vaikka harhat ovat aivan samanlaiset.
    Tässä on tietynlainen epäkohta olemassa.

    VastaaPoista
  3. Jollakin tarkkuudella voidaan tietysti sulkea pois näkö- ja kuuloharhat, kun pitää harjoittaa uskontoa.

    Yksi entinen harhojensa piinaama tuttuni oli jo teini-iässä alkoholisoitunut elävien harhojensa vuoksi. Mutta hän osasi onneksi erottaa ne todellisuudesta. Alkoholi verenkierrossaan tapasi poistaa harhansa. Hän ikään kuin tunsi lukemattomia jumalia. Ja Saatanankin vielä. Saatana oli kuulemma ollut tyylikäs nuori mies.

    Laitetaan tähän vielä linkki wanhaan uskonnonpsykologiseen esitelmääni Uskonto ja maailmankuva. Siinä käsitellään uskonnollisluonteisia maailmankuvia ja niiden vastaavuutta iän myötä muuttuvien ihmisaivojen kypsyysasteiden kanssa. Magia periaatteessa kuuluu "primitiiviseen maailmankuvaan":

    https://sites.google.com/view/tomkarna/uskonto-ja-maailmankuva

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tai eihän tuo ole linkki vaan pelkkä internet-osoite.

      Poista