Jeesus kyllä uskoi, että hänen oma arvovaltansa, johon hän
oli saanut voitelun Jumalan hengeltä (Mark 1:10; Luuk 4: 18), oli
Tooran arvovallan veroinen. Hänen arvovaltansa ei kuietnkaan kaventanut
Tooran arvovaltaa; se selitti sitä ja sovelsi sitä uusin tavoin, joiden
taustalla oli hänen vahva tietoisuutensa Jumalan valtakunnan
(hallintavallan) alkamisesta ja niistä muutoksista, jotka se toisi
mukanaan.
Jeesuksen uudenlainen tulkinta vastasi aiempia
samansuuntaisia uudistuksia, joita olivat tuoneet esiin Israelin
klassiset profeetat. Heidän tapaansa myös Jeesus haastoi Israelin pyhän
perinteen tavanomaiset tulkinnat ja sovellukset. Esimerkiksi Jesajan
luvussa 28 profeetta julistaa, että "itse Herra nousee niin kuin hän
nousi Perasimin vuoren luona, niin kuin kiivastui Gibeonin laaksossa
(Jes 28:21). Jesaja viittaa tässä kertomuksiin siitä, kuin Daavid voitti
filistealaiset (ks. 2 Sam 5:17-21; 5:22-25 = 1 Aik 14:13-16),
kertomuksiin, jotka Jesajan aikalaiset epäilemättä tulkitsivat takeena
voitosta vieraan vallan uhatessa. Jesaja ei kuitenkaan nähnyt tässä
pyhässä kertomuksessa takeita siitä, että Israel saisi voiton myös hänen
aikanaan. Päin vastoin: Herra tekee "oudon työn" ja "merkillisen teon"
(Jes 28:21), millä profeetta tarkoittaa sitä, että Jumala antaa voiton
Israelin vihollisille. Jesaja sanoo näin, koska hän näki aivan oikein,
että Jumala oli kaikkien kansojen Jumala. Hän ei ollut Israelin
yksityisomaisuutta.
Myös Jeesus tulkitsi Israelin pyhiä
kertomuksia tähän tapaan. Nasaretissa pitämässään saarnassa (Luuk
4:16-30) Jeesus luki Jesajan kirjan kohdan 61:1-2, tekstin, jonka
ajateltiin lupaavan siunausta Israelille ja tuomiota Israelin
vihollisille, ja vetosi sitten Elian ja Elisan esimerkkeihin (Luuk
4:25-27). Nämä muinaisajan voimalliset hahmot palvelivat näissä
kertomuksissa pakanoita (1 Kun 17:1-16; 2 Kun 5:1-14), ja tämän
perusteella Jeesus julisti, että hänen "voideltu" tehtävänsä oli siunata
syrjäytyneitä ja epäilyksenalaisia, ei pelkästään Israelin
vanhurskaita. Tällainen tulkinta oli kyllä rohkea – ja monet opettajat
ovat varmasti vastustaneet sitä – mutta se perustui Israelin pyhien
kirjoitusten arvovaltaan, ei kyseenalaistanut sitä. Koska Jeesus
kunnioitti juutalaisia pyhiä kirjoituksia, hän sijoittui selkeästi
ensimmäisen vuosisadan juutalaisuuden sisälle.
[Näin oli lausuttu Craig A. Evansin teologisessa teoksessa Jeesus-huijaus paljastuu (s. 269-270).]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti