maanantai 7. heinäkuuta 2025

Ovatko ihmisasiakaspalvelijat sittenkin keinoälybotteja

Etenkin englanninkielisissä maissa puhelimen kautta asiakaspalvelua tarjoavat työntekijät ovat kohdanneet täysin uudenlaisen taakan työssään: heitä ei uskota ihmisiksi.

Kyseessä on siis heijastevaikutus tekoälyn räjähdysmäisestä kasvusta, etenkin asiakaspalvelun saralla. Parhaat puhetta tunnistavat ja tuottavat tekoälybotit ovat jo niin uskottavan kuuloisia, että oikeita ihmisiäkin epäillään tekoälyboteiksi.

[Näin oli lausuttu Dawn.fi -sivustolla 3.7.2025 julkaistussa Petteri Pyynyn kirjoittamassa uutisartikkelissa Soittajat luulevat asiakaspalvelijoita tekoälyboteiksi.]

[On tämä maailma mennyt jonkin verran uskomattomaksi. Minulla on viime aikoina välillä ollut sellainen tunne kuin jokin nettiartikkelin yhteydessä oleva kuva ihmisestä olisi keinoälyn luoma. Vaikka kuvassa kyseinen henkilö on sellaisessa yhteydessä, että sen täytyy olla oikeasti aito valokuva. Olen aikoinaan enemmänkin "leikkinyt" generatiivista keinoälyä käyttävien kuvanluontipalveluiden kanssa, ja olen nykyään kyllästynyt siihen, missä määrin nykyään käytetään, esim. Youtubessa, generatiivistä keinoälyä tuottamaan kuvia ihmisistä.]

2 kommenttia:

  1. Asiakaspalvelijan tunnistaa tekoälybotiksi jos se on asiallinen ja asiakasta kuunteleva eikä yritä huijata asiakasta ostamaan valtavasti kallista mitä tämä ei tarvitse.

    VastaaPoista