maanantai 29. maaliskuuta 2021

S Nk. opt in -malli käyttöön eli kuluttajan ennakkosuostumus puhelinmarkkinointiin?

Sääntelyvaihtoehtoja puhelin- ja kotimyynnin rajoittamiseksi on useita. Kuluttajia suojaisi vahvimmin niin sanottu opt in -malli, jossa kuluttajan ennakkosuostumus olisi markkinoinnin edellytys eikä puhelin- ja kotimyyntiä saisi kohdistaa lainkaan niihin kuluttajiin, jotka eivät ole ennakkosuostumusta antaneet. Näin jokainen voisi helposti itse valita, haluaako hän puhelin- tai kotimyynnin kohteeksi.

[Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamies Katri Väänänen ja Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell Helsingin sanomat -lehdessä 20.3.2021 julkaistussa vieraskynäkirjoituksessaan Häiritsevä puhelin- ja kotimyynti on lopetettava selvällä sääntelyllä]

[PS. Mallin tulisi mielestäni sisältää sen, että yritykset saisivat ottaa yhteyttä senhetkiseen asiakkaaseensa, esim. sellaisessa tapauksessa, että operaattorin voimassa olevan tarjoushinnan kausi olisi päättymässä, ja pitäisi tehdä uusi sopimus.]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti