2) Erotuksena rotuopista rotuerottelu puolestaan
edustaa käsityskantaa, että jotkut rodut ovat joissakin
suhteissa parempia tai huonompia kuin toiset. Tämäkin käsitys
on todenperäinen, eikä siinä ole mitään eettisesti moitteenalaista. Se
vain kiistää ihmisten samanlaisuuden ja samanarvoisuuden niissä
käytännön elämään liittyvissä suhteissa kuin tavanomainen
viranomaisvaltakin.
Niin tehdessään tämä käsityskanta on totuudenmukainen, sillä ihmiset
eivät ole perimmältään samanlaisia eivätkä myöskään tasa-arvoisia.
Esimerkiksi nekroidisen rodun edustajat ovat osoittautuneet keskimäärin
paremmiksi
kestävyysjuoksijoiksi kuin mongoloidisen rodun edustajat. He puolestaan
pärjäävät esimerkiksi taitovoimistelussa, kun taas euripidisen rodun
edustajat ovat keskimäärin muita parempia keihäänheittäjiä.
Ihmiset eivät ole
tasa-arvoisia myöskään koulussa eivätkä työelämässä, ja on olemassa
kokonaisia instituutioita, jotka tarkoituksellisesti tuottavat
eriarvoisuutta ihmisten välille.
Tämä on vallitseva yhteiskunnallinen tosiasia. Eri asia on sitten se, pitäisikö ihmisten olla tasa-arvoisia. Vaikka
tasa-arvoa pidetäänkin poliittisena ihanteena, sitä vaativa
argumentaatio on usein varsin ristiriitaista, sillä loogisesti ajatellen
tosiasioista ei seuraa normeja, eikä normeista voida johdella
tosiasioita eli päätellä, miten asiat ovat.
Joka tapauksessa eriarvoisuuden toteaminen ei ole eettisesti
perusteetonta. Erilaisuuden tunnustaminen on eettisesti perusteltua,
sillä se myöntää todellisuudessa vallitsevat erilaiset piirteet ja suo ihmisille
mahdollisuuden olla oma itsensä, vaikkakin siihen
saattaa sivuseurauksena liittyä myös eriarvoisuuden tunnustamista. Tämä
käsityskanta nojaa siis ihmisten samanlaisuuden ja tasa-arvoisuuden
konventionaaliseen kyseenalaistamiseen. Se ei ota kantaa siihen,
pitäisikö ihmisten olla tasa-arvoisia, mutta pyrkii torjumaan
sellaisen tasa-arvon julistamisen, joka käyttää välineenään ihmisten samanlaistamista. Se hyväksyy luonnostaan
vallitsevan erilaisuuden ja eriarvoisuuden tavanomaisissa ihmisten
välisissä suhteissa sikäli kuin ne ovat objektiivisia tosiasioita.
3) Rasismi eli rotusorto (tai rotusyrjintä) puolestaan poikkeaa rotuopista ja
rotuerottelusta siinä, että ne eivät tyydy vain myöntämään ihmisten
erilaisuutta ja eriarvoisuutta tavanomaisissa käytännöissä (joista
suuri osa on sitä paitsi viranomaisvallan itsensä tuottamia). Rotusortoa edustaa
käsitys, että jotkut rodut ovat ihmisarvoltaan parempia tai huonompia kuin toiset. Ihmisarvo ei ole kuitenkaan
relatiivinen eli suhteellinen, kuten esimerkiksi tasa-arvo on. Siksi
rotusorto on edellä mainituista muista käsityksistä poiketen paheksuttavaa moraalisessa mielessä. (Teemasta voi lukea lisää Kansallisfilosofisesta manifestistani.)
[filosofi Jukka Hankamäki 31.3.2017 julkaisemassaan bloginsa merkinnässä Pötypuheen vuodatuksella Vuoden Tiedekynäksi]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti