Oikeusfilosofisesti katsoen Lavapuro, Ojanen ja Scheinin tekevät vakavan
metodologisen virheen. Lain soveltamisessa lähdetään yleensä siitä,
että lain tulkitseminen on hermeneuttinen tapahtuma, jossa
oikeaa, varmaa ja ehdotonta tietoa ei voida saavuttaa, sillä jokaisella
tulkitsijalla on väistämättä omat näkemyksensä, ja myös tilanteet ovat
erilaisia. Niinpä lakeihin liitetään yleensä jo lain laatijoiden
toimesta soveltamisohjeet. Ne muodostavat tulkintakehyksen, jossa
lakia sovellettaessa liikutaan. Siis kehyksen, ei kahletta.
Perustuslakeja koskien tämän kehyksen sisällä liikkuminen on pitkälti
poliittinen asia.
Sen sijaan Lavapuro, Ojanen ja Scheinin näyttävät unohtavan tulkintatapahtuman olemuksen ja luonteen kokonaan ja vetoavat omaan tulkintaansa ikään kuin se olisi objektiivinen tosiasia. Jo Hans-Georg Gadamerin hermeneutiikassa ja hänen ironisesti nimetyssä pääteoksessaan Wahrheit und Methode
(”Totuus ja metodi”) nojataan periaatteeseen, jonka mukaan
objektiivista tulkintaa ja totuutta ei voida saavuttaa, vaikka niitä
voidaankin pitää ohjaavina päämäärinä. Samoin ajatellaan myös
myöhemmässä tulkintatieteessä ja tieteenfilosofiassa sekä
-metodologiassa, esimerkiksi sisäisen realismin piirissä.
Lavapuro, Ojanen ja Scheinin puolestaan sivuuttavat tosiasian, että
yleisluontoisten lakien, kuten juuri abstraktioasteeltaan korkeiden
perustuslakien, kohdalla tulkintakehys on hyvin laaja ja soveltaminen
riippuvaista mielipiteistä. Sen sijaan he esittelevät tulkinnan
ohjanuoraksi oman äärimmäisen yksiviivaisen, julistusmaisen ja ohuen
näkemyksensä, jonka luotisuoran tulkintalinjan kaikille puolille jää
runsain mitoin tilaa.
Tällainen idealistinen ja ihmisoikeusretoriikasta kotoisin oleva
asennoituminen oli tyypillistä kommunistiselle yhteiskuntateorialle ja
niin sanotulle tieteelliselle sosialismille, jossa vedottiin tiedon
”objektiivisuuteen” ja jonka tuloksena yhteiskuntatieteilijät jaettiin
oikeauskoisiin ja harhaoppisiin. Kyseinen asenne oli ominainen myös
oikeuspositivismille, joka pyrki vetoamaan ”lain kirjaimeen” ja
nojaamaan sanatarkkaan luentaan. Siihen puolestaan eivät enää turvaudu
juuri muut kuin äärimmäisessä hädässä pinnistelevät asianajajat, jotka
koettavat voittaa oikeusjuttuja pelkän tätimäisen pykäläkoreografian ja
virkkukoukkumentaliteetin voimin.
Nykyisin näitä perinteitä ylläpidetään aktiivisesti Oikeuspoliittisessa
yhdistyksessä Demla ry:ssä. Nimensä mukaisesti se ei ole tieteellinen vaan poliittinen yhdistys,
joka pyrkii lainsäädännön ja -tulkinnan kautta muokkaamaan
yhteiskuntaa. Yhdistyksen populistisuutta osoittaa, että sen piirissä
mikä tahansa argumentti kelpuutetaan, aina alkaen laveasta lain
luennasta päätyen oikeuspositivistiseen kiistelyyn perustuslain
kirjaimesta, kunhan se edistää sosialistisen yhteiskunnan, tuon
työläisten viimeisen paratiisin ja suuren unelman, toteuttamista.
[filosofi Jukka Hankamäki blogissaan 29.3.2017 julkaisemassaan merkinnässä Ihmisoikeusfundamentalismi on perustuslakipopulismia]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti