Kirjoittajien mukaan Jerusalemin temppelin tuhoaminen noin 2500 vuotta sitten johti alueella uskonnollisen ajattelun merkittävään muutokseen.
Tuolloin alettiin kehittää tarinaa, jossa oli jäljellä enää yksi Jumala ja näin nykyisin ymmärretty juutalaisuus sai alkunsa.
Nyt joku voi kysyä, että eikö Mooses sanonut jo satoja vuosia aiemmin, että israelilaiset saivat palvoa vain yhtä Jumalaa.
Tutkimuksissa on kuitenkin todettu useaan otteeseen, että Vanhan testamentin Mooses-tarinat, autiomaavaellukset ja niin edelleen ovat "myöhemmin sepitettyä fiktiota".
[Näin oli lausuttu MTV:n sivuilla 22.3.2025 julkaistussa Pertti Nybergin kirjoittamassa artikkelissa Kirja-arvio: Näin kertomus Jumalasta syntyi, jossa käsitellään ja esitellään Jeesuksen vuonna 2025 julkaistua tuhmaa Ville Mäkipellon, Juha Pakkalan ja Raimo Hakolan kirjoittamaa tietoteosta Jumalan synty – isän ja pojan kätketty historia.]
[Niin. Ilmeisesti "juutalaiset" olivat alun perin uskoneet maailmassa olevan muitakin jumalia kuin heidän omansa. Mutta aikaa myöten kehitys kehittyi, ja he alkoivat uskotella itselleen, että vain heidän oma jumalansa on oikea ja muut joko olemattomia tai korkeintaan jotain pahoja henkiä.]
[Periaatteessa kai Mooses-tarinakin voisi olla jossain määrin totta, mutta mitään koko juutalaiskansan siirtymistä Egyptistä Luvattuun maahan ei ilmeisesti ole tapahtunut. Korkeintaan on tapahtunut jonkin pienen ryhmän siirtyminen. Ja sen jälkeen olisi sitten tapahtunut tavattoman paljon muutosta juutalaisessa uskonnossa ja uskonnollisuudessa.]
Samalla tavoinhan myös Muhammad on keksitty hahmo, joka voi perustua tai olla perustumatta yhteen tai useampaan historialliseen henkilöön.
VastaaPoistaSitä asiaa ei vain voi tutkia samalla tavalla kuin Mooseksen olemassaoloa;
siinä saattaa saada liian syvän parranajon leuan alapuolelle!
Kyllä näin.
PoistaRobin Hoodin historiallisuuttakin voi tutkia. Mutta sellainen toiminta ei ole koskaan fataalia tekijälleen.
Sama pätee kuningas Arthuriin.