Palataanpa heihin ja Handmaid's Taleen. Ymmärrän, miksi feministi ei
katsoisi vaikkapa Fifty Shades of Greyn kaltaisia elokuvia. Niin
ilmeinen alistumisesta nauttiminen on aivan liian ongelmallista
feministisen aatteen näkökulmasta, joten feministin on vaikea nauttia
elokuvasta. Mutta entäpä, jos alistaminen ja väkivalta tarjoillaan
feministisessä viitekehyksessä? Äkkiseltään tällainen olisi vaikeaa
toteuttaa - miten tehdä alistuvia naisia, jotka samalla täyttävät
feministisen voimaantumisen odotukset? Handmaid's Tale ratkaisee asian
tekemällä seksuaalisesta alistamisesta osan naisen kamppailua
patriarkaattia vastaan. Tällaista voi feministikin katsoa hyvällä
omallatunnolla.
Mutta tämä herättää pelottavia ajatuksia. Fifty Shades of Grey on luotu
kiihottavaksi, eikä alistaminen missään vaiheessa muutu todelliseksi
väkivallaksi, mutta Handmaid's Talen väkivalta on raakaa, graafista ja
inhottavaa katsottavaa. Miten ihmeessä sellainen voi toimia eroottisena
sisältönä?
Tässä kohtaa elokuvakieli astuu kuvaan. Elokuvakieli on enemmän kuin
käsikirjoitus tai juoni - se on kaikki, mitä näet ja kuulet elokuvassa.
Se on tunnelmaa, äänimaailmaa ja kuvakulmia. Elokuvakielen ansiosta
kohtaus, joka paperilla näyttää väkivallalta, voidaan esittää sarjassa
kuin seksikohtaus.
Handmaid's Talen väkivaltakohtaukset poikkeavat siitä, miten väkivaltaa
tyypillisesti esitetään. Mieti vaikkapa elokuvissa ja tv:ssä näkemiäsi
seksi- ja raiskauskohtauksia ja niiden eroja. Elokuvakieli kuvaa näitä
hyvin erilaisin tavoin. Seksikohtauksen tarkoitus on kiihottaa, joten
kamera viipyilee usein naisen takamuksessa ja rinnoissa, näytetään
paljon hikistä ihoa, on himmeä valaistus, ehkäpä hieman rauhallista,
voimakkaan basson omaavaa musiikkia ja voihkintaa. Raiskauksen kuvaus on
tyystin erilaista. Usein tilanteen väkivaltaisuutta kuvataan nopeilla
kuvakulmamuutoksilla tai arvaamattomasti liikkuvalla kameralla. Naisen
rintojen ja takamuksen sijaan kuvataan hänen kasvojaan, ja usein ei
sitäkään. Joskus koko raiskaus tapahtuu kuvan ulkopuolella, ja katsoja
päättelee tilanteesta ja äänistä, mitä tapahtuu. Ei ole rauhaisaa
musiikkia tai voihkivaa äänimaailmaa, ja on tavallista, että kohtaus
katkaistaan kesken.
Mutta Handmaid's Tale rikkoo tämän kaavan. Väkivaltakohtaukset on usein
kuvattu kuin niiden tarkoitus olisi kiihottaa. Otetaan esimerkiksi tämä kohtaus jossa
orjattaria rangaistaan sääntörikkomuksesta. Kohtauksen alku noudattelee
tyypillistä jännitys- tai kauhuelokuvan elokuvakieltä, mutta kun
orjattaret laitetaan hirttolavalle, elokuvakieli muuttuu. Taustalla soi
kaunis musiikki, ja aiemmin äänimaailman vallanneet sotilaiden huudot ja
koirien haukunta katoavat. Ainoa ääni, jonka musiikin päälle kuulet, on
orjattarien kiihtynyt hengitys ja yksittäisiä nyyhkäisyjä. Jos vain
kuulisit tämän kohdan ääniraidan näkemättä kuvaa, voisit luulla, että
kyseessä on seksikohtaus. Sen sijaan, että kohtauksesta pyrittäisiin
nopeasti pois, kuten yleensä naisiin kohdistuvan väkivallan kohdalla,
kohtausta päin vastoin pitkitetään ja aika suorastaan pysähtyy naisten
ollessa lavalla.
[Näin oli lausuttu Tuonen joutsen -blogissa 13.9.2019 julkaistussa merkinnässä Handmaid's Tale: pornoa feministiseen makuun, jossa kirjoittaja esittää, että tv-sarja Handmaid's Tale on feministiseen makuun tehtyä kidutuspornoa.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti