keskiviikko 5. maaliskuuta 2025

S "Juutalais-kristillinen", yhtä kuin "juutalais-edomilainen"?

Ortodoksijuutalaista näkökulmaa termiin juutalais-kristillinen voimme testata korvaamalla sanan kristillinen Eedomilla. Miltä kuulostaisi juutalais-eedomilainen? Juutalaiset eivät voi sulautua tai liittyä Eedomiin, eli ollaan mahdottomuuden äärellä. Voidaanko puhua jaetuista arvoista? Juutalais-eedomilaiset arvot? Juutalais-eedomilainen perinne? Nämä ovat mahdottomuuksia. Konservatiivien kulttuurisotien retoriikassa Israel esitetään usein länsimaiden etuvartiona islamilaista maailmaa vastaan. Mutta onko Israelin tehtävä ylipäätään olla Eedomin etuvartio? Ortodoksijuutalaisuuden näkökulmasta katsottuna juutalaiset, niin kotoisaksi kuin he ovat olonsa Amerikassa kokeneet, ovat yhtä kaikki eksiilissä. Amerikka on Eedom, jonka kulttuuri ja uskonto ovat Tooran mukaiselle juutalaisuudelle vieraita.

Eksiilissä ortodoksijuutalaisuus on jakautunut moderniin ortodoksisuuteen, joka on avoin modernin maailman teknologialle ja pyrkii olemaan interaktiossa ympäröivän yhteiskunnan kanssa, sekä ultraortodokseihin eli haredijuutalaisuuteen, joka suhtautuu torjuvasti moderniin maailmaan ja maalliseen yhteiskuntaan. Modernin ortodoksisuuden piiristä löytyy muutama tapaus (rabbit Sacks, Boteach ja Riskin), joissa raja Eedomin suuntaan ei ehkä ole ollut täysin ehdoton, mutta kokonaisuutena niin moderni ortodoksisuus kuin haredit ovat ylläpitäneet rajaa juutalaisuuden ja Eedomin välillä. 

[Näin oli lausuttu verkkolehti Vartijassa 22.7.2024 julkaistussa André Swanströmin kirjoittamassa artikkelissa ”Juutalais-kristillinen” – mitä termi merkitsee juutalaisesta näkökulmasta?.]

[Katson, ettei minulla ole henkilökohtaisesti mitään syytä uskoa, että esimerkiksi 50- tai 60-luvun alkuperäisempään kristinuskoon olisi sisältynyt käsitys, että Jeesus Nasaretilainen olisi ollut osa jumaluutta tai yksi Jumalan kolmesta persoonasta.]

[Jerusalemin kristillinen alkuseurakunta oli käsittääkseni tuhoutunut osallistuessaan juutalaisten ensimmäiseen Rooman vastaiseen kapinaan. Kapinan tultua kukistetuksi Jeesuksen seuraajille tuli kuitenkin kiire sanoutua irti siitä. Tämä on osaltaan voinut kristittyjen keskuudessa lisätä painetta kehitellä korvaavaa versiota kristilliselle juutalaisuudelle.]

[Ja niin me olemme eronneet juutalaisuudesta.]

2 kommenttia:

  1. Miksipä kristinusko ei näyttäisi juutalaisesta näkövinkkelista ainoastaan väristellyltä harhaopilta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tärkein syy syytökselle on tosiaan tämä normikristinuskon ehdottomasta yksijumalaisuudesta luopuminen. Ja kun ei ole alkuajan jälkeen jaettu samaa synagoogaa, niin ovat kirkonmenotkin sitten eriytyneet yhä enemmän.

      Poista