Neurolingvistinen ohjelmointi saa tylyä kritiikkiä. Samoin kaikki näennäistiede ja hutera ajattelu. Derren on entinen uskovainen. Kirja alkaa populaarilla raaamattukritiikillä. Herätysliikkeessä havaitut manipulointikeinot saivat luonnollista jatkumoa, kun Derren perehtyi ihmisten suggestioherkkyyteen. Taikatemppuja opettavien kirjojen lukeminen ei sopinut Aidoille uskovaisille. He sanoivat Derrenin manaavan esiin demoneita hypnoositempuilla. Derren oli eri mieltä. Hän tutustui tarkemmin paranormaaleihin ilmiöihin uskovien ajatuksiin. Kehäpäättelyt eivät tehneet vaikutusta. Jatkuva todistustaakan viskominen pois harteilta masensi Derreniä. Eri vaiheiden kautta hän alkoi ajatella, että tarinat Jeesuksen ihmeistä olivat vain sitä. Tarinoita. Derren näki ja kuuli omin silmin miten helposti ihmiset ottavat vastaan epätodennäköisen paranormaalisen selityksen, vaikka edessä seisoi tylsän tavallinen ihmeetön selitys.
[Näin oli lausuttu Juha Leinivaaran Paholaisen asiaa ajamattomassa Paholaisen asianajaja -blogissa 28.10.2010 julkaistussa merkinnässä Miten mieltä hallitaan.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti