Todellisuudessa sikiö ja päivänvalon nähnyt ihminen eivät ole kovin
erilaisessa asemassa myöskään etiikan ja moraalifilosofian kannalta.
Aborttien puolustamisessahan pääongelma on, että mikäli raskauden
keskeytykset hyväksytään, abortoitavalla sikiöllä ei ole kerrassaan
mitään oikeuksia – ei ihmisoikeuksia eikä muita. – Voiko näin olla?
Saako näin olla? Asiaa voidaan lähestyä vertaamalla kysymystä eläinten
oikeuksiin, joista on puhuttu filosofian piirissä melko paljon
yliopistojen naisistumisen vuoksi (lemmikkieläimet palvelevat tyttöjen
siirtymäobjekteina, ja ne kiinnostavat opiskelijoita siksi).
Yhdysvaltalaisprofessori Tom Regan on nimittänyt eläimiä ”elämäsubjekteiksi” (subjects-of-a-life) tunnetussa teoksessaan The Case of Animal Rights
(University of California Press, 1983, 2004). Hänen mukaansa eläimillä
voi olla oikeuksia, sillä elämällä sinänsä voidaan katsoa olevan
itseisarvoa. Omasta mielestäni Reganin kanta on summittainen ja karkea.
Moraalisia oikeuksia voi olla vain olennolla, joka kykenee tekemään
valintoja, mikä puolestaan edellyttää tietoisuutta, jota eläimillä ei
ole varmuudella voitu osoittaa olevan.
Mutta abortteja ja sikiön ihmisarvoa koskevaan keskusteluun Reganin
näkemys elämäsubjektista sopii hyvin. Vaikka sikiölläkään ei olisi
oikeuksia, jotka perustuvat kykyyn tehdä tietoisia valintoja, on
sikiöllä joka tapauksessa niihin potentiaali, jota voidaan pitää myös tietoisen ihmisen välttämättömänä edellytyksenä. Käsite ’elämäsubjekti’ viittaa siis elämän itseisarvoon ja tarkemmin fokusoituna ihmisen ihmisarvoon.
[paha filosofi Jukka Hankamäki 5.2.2017 julkaisemassaan blogimerkinnässä Et ehkä omista geenejäsi - Asiaa abortista]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti