Nykyisenä voluntarismin läpäisemänä aikana on ajateltu, että ihmiset
omistavat itsensä ja geeninsä. Liberaalissa etiikassa on vedottu tavan
takaa ihmisten itsemääräämisoikeuteen, joka onkin monessa asiassa
luonteva lähtökohta esimerkiksi viranomaisvallan rajoittamiselle ja
ihmisarvon mukaiselle etiikalle.
Naisten rajoittamattoman aborttioikeuden kannattajat ja puolustelijat
ovat tarttuneet juuri tähän voluntarismia eli ihmisten vapaata tahtoa,
itsemääräämisoikeutta ja itsensä omistamista edustavaan teoriointiin.
Kyseinen teoriaperinne osoittautuu kuitenkin ohueksi etenkin aborttia ja
lisääntymistä koskevan argumentaation kohdalla.
Kuten jo edellä viittasin, naisten pääväitteenä on ollut, että ’naisella on oikeus päättää omasta kehostaan’.
On hämmästyttävää, miten pitkälle tämä feministinen argumentti on
hyväksytty myös yliopistoissa. Miespuoliset naisista tykkäävät filosofit
ovat ilmeisesti pelänneet naisten seksilakkoa, mikäli he asettuisivat
vastustamaan noinkin huteraa perusaksioomaa.
Nainenhan ei missään tapauksessa omista kehonsa lisäksi sen sisällä olevaa sikiötä.
Sitä ei omista myöskään toista sukupuolta oleva vanhempi, joka aina
tarvitaan raskauden alkamiseen. Nimenomaan liberalismiin ja itsensä
omistamisen peruaksioomaan, itsemääräämisoikeuteen, perustuvan etiikan
kannalta myös syntymätön sikiö voidaan nähdä potentiaalisena ihmisenä,
jolla voidaan ajatella olevan oikeuksia ennen syntymää.
Aborttia ei voida puolustella naisten itsemääräämisoikeudella, sillä
naisen itsemääräämisoikeus vastustaisi tai loukkaisi sikiön ja
syntymättömän ihmisen itsemääräämisoikeutta. Jo Platon ja Kant lähtivät
etiikassaan siitä, ettei kenelläkään ole oikeutta edistää omia
oikeuksiaan toisten ihmisten kustannuksella.
Tässä mielessä muutamien teologienkin harjoittama paheksunta,
jonka mukaan liberaalin aborttinäkemyksen vastustajat edustavat
”hirveän individualistista suhtautumistapaa”, jää pinnalliseksi ja
pelkäksi moitteeksi. Asiahan on aivan päinvastoin: abortteja
puolustaessaan feministit itse syyllistyvät, eivät vain individualismiin
(eli yksilöllisyyden korostamiseen), vaan myös egoismiin (eli
itsekkyyteen).
Ne, jotka arvostelevat laajan aborttioikeuden vastustajia ”sikiön
pitämisestä täysivaltaisena yksilönä”, eivät lainkaan huomaa, että
abortin vastustajien pääargumentti ei olekaan väite, jonka mukaan sikiö
olisi aikuisen kaltainen, vaan väite, että sikiöllä pitää katsoa olevan
samanlainen ihmisarvo kuin aikuisella, jotta ihmisyyden yleinen arvo
voitaisiin pitää voimassa (kantilainen etiikka).
Psykologisesti tulkittuna naisten pyrkimys vedota ”täydelliseen
itsemääräämiseensä”, jota mikään ei saa rajoittaa, saattaa sisältää
torjuntaa, jonka kohteena ovat aavistukset raskauden mukanaan tuomista
suurista velvoitteista. Vaikka napanuora äidin ja lapsen välillä voi
muodostua monin tavoin ongelmalliseksi ja sitovaksi, haasteiden vaikeus
ei saisi kuitenkaan johtaa moraalisesti kestämättömien keinojen
käyttöönottoon oman vapauden suojelun välineenä. Joskus vaikuttaa siltä,
että feministien argumentit ovat myös yliopistoissa niin puolueellisia,
että on kysyttävä, voidaanko mitään näkökantaa ottaa vakavasti, jos sen
lausujana on feministinainen.
[paha filosofi Jukka Hankamäki 5.2.2017 julkaisemassaan blogimerkinnässä Et ehkä omista geenejäsi - Asiaa abortista]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti