torstai 15. joulukuuta 2016

Ehkä kristillispohjainen etiikka kaipaisi ripauksen buddhalaisuutta tervehdyttämään? {S}

Kristillinen etiikka on suurelta osin muovannut Euroopan sellaiseksi kuin se nyt on. Tosin siinäkin on huomioitava alalajit: pohjoissaksalainen ja pohjoismainen luterilainen etiikka, kreikkalais-itäeurooppalainen ortodoksinen etiikka ja lounaiseurooppalainen katolinen etiikka. Nämä ovat tahollaan painaneet omanlaisensa peukalonjäljen kyseisten Euroopan kolkkien yhteiskuntien muodostumiseen.

Kristinuskoon on mielenkiintoisesti koodattu sama periaate kuin buddhalaisuuteen: tee toisille sitä mitä toivoisit heidän tekevän itsellesi. Islamissa vastaavaa opinkappaletta ei ole; päinvastaiseen velvoittavia sitäkin enemmän...

Käytännön buddhalaisuus näyttäytyy kuitenkin erilaisena kuin käytännön kristillisyys: huono-osaista kanssaihmistä ei koeta tarpeelliseksi auttaa, koska hänhän on itse syypää osaansa rangaistuksena edellisen elämän pahoista teoista.

Voisiko pieni rpaus buddhalaista etiikkaa olla omiaan tervehdyttämään alati kieroutuvaa maahanmuuttopolitiikkaamme: maahantunkeutumaan pyrkiville lähi-itämaalaisille leimattaisiin asyylihakemuksiin tarpeettomitta tunnontuskitta "hylätty" ja siitä syntyviin, tunteisiin vetoamaan pyrkiviin ooppera-aarioihin vastattaisiin kuivasti, että itsepä olette soppanne keittäneet, lusikoikaa se itse...

[nimimerkki "Qroquius Kad" 3.11.2016 Professorin ajatuksia -blogin merkinnän Luterilainen kulttuurivaikutus Suomessa lukijakommenteissa.]

2 kommenttia:

  1. No jopas, vaatimaton ajatuksensirpaleeeni on noteerattu siteerattavaksi asti. Tässähän tuntuu melkein, kuin olisi kirjoittanut jotain merkittävää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi olla. Toivottavasti tekstisi ei ylitä teoskynnystä.

      Poista