Kuluttajalle on luvassa apua. EU:ssa on valmisteilla yritysvastuulaki, joka määräisi yritykset valvomaan ihmisoikeuksien toteutumista toiminnoissaan. Komissio antaa esityksensä laista joulukuun alussa.
Laki ei luultavasti koskisi edes kaikkia EU-alueen yrityksiä, mutta väitöskirjatutkija Juho Salorannan mukaan sillä voi olla maailmassa merkittävä dominoefekti. Yritysten pitää muuttua, jos ne haluavat käydä kauppaa EU:ssa.
”Jonain vuonna tämä vaikuttaa myös Black Fridayhin, mutta ei vielä”, Saloranta sanoo.
”Nyt se on kuin jonkinlainen euforinen vapaapäivä yritysvastuusta. Se ei ole kestävää.”
Saloranta tutkii Itä-Suomen yliopistossa yritysvastuuta ja kansainvälisiä tuotantoketjuja. Hänestä lakeja tarvitaan kipeästi, sillä markkinat eivät saa muutosta aikaan yksin.
”Vaikka on valistuneita kuluttajia, isossa kuvassa tuotteen hinta merkitsee kuluttajille niin paljon, että en usko siihen. Itsekin juuri katsoin, että olisikohan Black Friday -tarjouksia, kun puhelin alkaa kahden vuoden jälkeen hajota.”
Saloranta kehottaa ostopäätöstä pohtivaa katsomaan faktoja rehellisesti ja ”laskemaan 1 + 1”. Halpa hinta kertoo, että on säästetty jossain muualla.
”Kiina on yksi maailman suurimmista saastuttajista. Ei sieltä kannata ostaa ja kuvitella, että juuri oma tuote on vastuullinen.”
[Näin oli lausuttu Helsingin sanomat -lehdessä 25.11.2021 julkaistussa Sara Vainion kirjoittamassa uutisartikkelissa Kuin vapaapäivä yritysvastuusta.]
[Aiheeseen liittyen voit niin halutessasi lukea 22.11.2021 julkaisemani blogimerkinnän Fairphone, hyvyyden puhelin.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti